RS24: Compasiunea inrădăcinată în Evanghelie 2010
Descriere
Realitatea tragediilor umane care se petrec acum nu poate fi evitată prin refuzul de a recunoaște impactul lor semnificativ asupra unei mari părți din lume. Statisticile ne arată că până în 2005, 16 milioane de copii din
Africa vor fi rămas orfani datorită SIDA.
În jur de 35000 de copii mor în fiecare zi de boli care pot fi prevenite și care au legătură de obicei cu lipsa apei potabile și a sistemelor
de canalizare. O masivă industrie a sexului face victime în rândul familiilor sărace din țările sub-dezvoltate, unde părinții își vând
copiii pentru prostituție, doar ca ei înșiși să poată supraviețui. Ca indivizi, ni se poate rupe inima la gândul că milioane de oameni mor
de foame în Etiopia, și totuși ca organizație, răspunsul nostru de creștini penticostali trebuie să treacă dincolo de un sentiment de simpatie sau chiar de empatie pentru ei.
Pentru a da un răspuns semnificativ și ancorat în Biblie, e nevoie de o conștiență sinceră și profundă a istoriei noastre ca penticostali și a
locului pe care-l ocupăm în cadrul mai amplu al creștinismului american.
Focalizarea noastră istorică Încă de la începuturile sale, Assemblies of
God s-a dedicat „celei mai mari evanghelizări pe care a văzut-o lumea vreodată”. Am fost motivați să lucrăm „...atât cât este ziuă; vine
noaptea, când nimeni nu mai poate să lucreze” (Ioan 9:4), deoarece credem în iminenta întoarcere a lui Isus Cristos. Împuternicirea
botezului cu Duhul Sfânt și credința că venirea lui Isus era aproape a motivat din punct de vedere istoric organizația Assemblies of God
să depună eforturi misionare orientate spre plantarea de biserici indigene.
Primii penticostali au afirmat clar această caracteristică emblematică. În 1920, J. Roswell Flower a scris în Pentecostal Evangel:
„Însărcinarea penticostală este aceea de a mărturisi, mărturisi, măRTURISI. ...Este atât de ușor să fim trași deoparte și să facem o
lucrare foarte bună în sine, dar care nu se ridică la nivelul standardului penticostal.”Alice Luce, unul dintre primii strategi ai misiunii Assemblies of God, rezumă această caracteristică penticostală astfel: „Când
mergem să predicăm toată Evanghelia, ne vom aștepta să avem o experiență asemănătoare cu cea a misionarilor denominaționali sau ar trebui să căutăm semnele care să ne însoțească?”1
Este foarte clar că eforturile penticostale de a câștiga lumea pentru Cristos erau concentrate asupra evanghelizării care plantează biserici prin puterea Duhului Sfânt.
Este totodată de înțeles din punct de vedere istoric de ce acest obiectiv de lucrare era atât de pătrunzător. Secolul 19 a fost ceea ce istoricii au numit „Secolul Creștin”. El a fost martor la modul în care mișcarea misiunilor moderne a luat avânt și a înflorit. Totuși, acest mare efort misionar a crescut în contextul unor imperii coloniale mondiale. O parte
centrală a eforturilor misionare din lumea întreagă consta în „civilizarea” oamenilor ca parte a procesului de „încreștinare” a acestora. Astfel, structuri formale, cum ar fi școli sau spitale, au fost parte a eforturilor
misionare depuse în secolul 19.
Când Luce și-a prezentat perspectiva asupra rezultatului pe care ar trebui să-l așteptăm în urma predicării „evangheliei depline”, ea făcea referire în mod clar la înlocuirea strategiilor aparținând secolului 19 de „civilizare și construire de clădiri” cu o încredere în puterea Duhului Sfânt manifestată în semne și minuni ca mijloc de îndeplinirea a misiunii. Penticostalii au afirmat o „strategie radicală” în eforturile misionare pe care secolul creștin a minimalizat-o.
Regretatul J. Philip Hogan a susținut cazul
planificării bisericii indigene: „Creuzetul
experienței ne învață în aceste zile că singura
organizație care are cu adevărat succes în
evanghelizarea mondială este biserica. Fără
îndoială că misiunea și responsabilitatea
evanghelizării mondiale stă pe umerii bisericii.
Orice efort financiar care nu are ca obiectiv
final clădirea unei biserici mărturisitoare nu
poate fi ceea ce are Dumnezeu cel mai bun
pentru această vreme.”2
Această afirmație a lui Hogan rezumă
o poziție formată nu doar prin lucrarea
suverană a Duhului lui Dumnezeu, ci și într-un
cadru mai larg al creștinismului american.
Finalul secolul 19 a fost o perioadă în care
gândirea religioasă europeană a penetrat
biserica din Statele Unite. S-a dat ceea ce
a ajuns cunoscut sub numele de disputa
„modernistă/fundamentalistă”. Credințe
creștine esențiale, cum ar fi autoritatea
Scripturii, nașterea din fecioară, divinitatea
lui Cristos, ispășirea înlocuitoare și învierea
lui Cristos, au fost subminate de influența
învățăturii europene. Ca rezultat al acestei
dispute s-a tras linie între acei creștini care
doreau să accentueze câștigarea de suflete
și cei care afirmau o evanghelie socială,
care considerau schimbările și reformele
sociale drept punctul central al eforturilor
slujirii creștine. S-a produs o mare ruptură
în creștinismul american, iar punctul său
de pornire a fost personificat în Procesul
Scopes care a avut loc în Tennessee în anul
1925. Poziția „modernistă” este personificată
în avocatul apărării, Clarence Darrow, care
și-a apărat în mod clar predarea evoluției
în școlile publice. Poziția „fundamentalistă”
a fost susținută de William Jannings Bryan,
populistul din Nebraska, a cărui pledoarie
semăna cu întâlnirea de evanghelizare a lui
Billy Sunday. Atenția națiunii a fost ațintită
asupra acestui proces deoarece el personifica
identitatea religioasă a națiunii și scotea în
evidență disputa dintre evanghelizare vizavi
de bifurcația acțiunii/evangheliei sociale
ca experiență americană unică. Procesul
Scopes a consolidat opiniile din cadrul
creștinismului american, așa că doar în 1947
când Carl F.H. Henry a scris The Uneasy
Conscience of Modern Fundamentalism
de ByRON D. Klaus